Yazar | : | Cemil Sena Ongun |
Yayın Tarihi | : | 1943 |
Dil | : | Türkçe |
Sayfa Sayısı | : | 228 |
Ölçü | : | 17,5 x 24,5 cm |
Yayınevi | : | İnkılâp Kitabevi |
Ruhbilim, Ruhsal - Psychique denilen olayların mahiyetini evrim - evolution ve kanunlarını araştıran olumlu - Pozitif bir bilimdir. Yalnız ruhsal tabiri, yanlış anlaşılmamalıdır. Ruhsal olaylar, kendi içimizde bir duygu, bir düşünce ve tasarım - representation, hareket gibi kendini gösteren olaylardır.
a- Bazı bilginler, bu olayları sadece öznel - subjectif sayarlar ve ruh bilimi, bilinç - conscience olaylarının bilimi diye tanımlarlar. Bu tanım çok geniştir. Zira tabiatta ses, bir titreşimden ve sıcaklık cıva sütununu indirip çıkaran bir basınçtan başka bir şey değildir. Bunların bizde bıraktığı duyum - senation ise başka bir şeydir. Demek ki bunlar da birer bilinç olaylarıdır.
b- Diğer bazı bilginler ise, daha çok nesnel - objectif ilim görüşlüdürler. Onlar bu olayları, sinir sisteminin değişmelerine, uyma - adaptation ve etkinlik- activite'lerine göre doğan yeni ödevleri yapacak örgenlerin evrimi ile ilgili görürler. Birinci görüşte felsefenin, ikincide ise biyoloji ve fizyoloji gibi pozitif bilimlerin egemenliği görülür. Ve bu iki görüş yöntem - metode bakımından birbirinden farklıdır.
Ruhsal olayları incelemek için iki yöntem vardır:
a- Öznel yöntem: Bu ruhsal olayları kendimizde gözlemek - observer ve bunlar yardımıyla başkalarının ruhsal olaylarını açıklamaya - expiliquer çalışmak demektir; buna içebakış - introspection da denilir; bu yöntem, ruhbilim için, ister istemez lazımdır. Çünkü bu olaylar:
1- Beş duyu ile veya bazı aletlerle duyulamazlar. 2- Bunları yalnız kendimiz araçsız olarak duyarız. 3- Bunlar bir tek bilinçte akar dururlar. Şu halde bir ruhsal olayı kendimiz tanımadan ve kendimizde denemeden başkalarında nasıl oluyor, niçin oluyor? Sorusuna karşılık veremeyiz…